Wednesday 28 March 2012

Taktik Pembangkang Nak Tarik Undi Golongan Muda

Cadangan pembangkang mansuhkan PTPTN tidak relevan: Khaled


2012/03/28

KUALA LUMPUR: Cadangan pakatan pembangkang hendak menghapuskan pembiayaan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) jika ia berkuasa adalah tidak relevan buat masa ini, kata Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Beliau berkata, penghapusan pembiayaan PTPTN hanya akan mengurangkan semangat daya saing di kalangan pelajar di samping membebankan kerajaan kerana terpaksa mendirikan lebih banyak institusi pengajian tinggi awam (IPTA) untuk memberi pendidikan secara percuma kepada masyarakat.
Malah, kata beliau, tindakan itu juga akan mengurangkan permintaan terhadap institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) dalam negara, seterusnya menyebabkan ia terus ditutup.
"Kalau kita hapuskan (PTPTN) maknanya universiti awam dalam negara mesti beri secara percuma, takkan kerajaan nak bayar IPTS, siapa nak bayar IPTS? Maknanya IPTS akan tutup dan semua orang akan minta belajar dalam IPTA," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Kebangsaan IPTS Bumiputera Malaysia (PKIBM) di sini, hari ini.

Mohamed Khaled berkata, demikian bagi mengulas kenyataan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam portal berita tempatan untuk menghapuskan pembiayaan PTPTN jika pakatan pembangkang membentuk kerajaan pusat selepas pilihan raya umum akan datang. - BERNAMA


ps: tidak relevan untuk hapuskan PTPTN, ini cuma taktik pembangkang untuk tarik undi golongan muda, agak2 la kan kalau dah berkuasa lagi banyak pinjaman dan cukai yang dikenakan, macam Singapura, segala pintu yang ada dikenakan cukai. Itu baru pintu. huhu.

1 comment:

  1. boleh ke mereka tunaikan janji tersebut? setakat berjanji aku pun boleh.

    ReplyDelete

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!