Thursday 2 January 2014

Siswa4U Saran Kerajaan Kukuh Platform Bersuara Mahasiswa

Putrajaya, keberkesanan kaedah atau platform penyampaian suara mahasiswa kepada pucuk pimpinan negara perlu ditambah baik dalam memastikan mahasiswa menerima maklumat dan info yang tepat berkenaan dasar dan usaha murni kerajaan.

Perkara itu disebut oleh Pengerusi Siswa4U Universiti Teknologi MARA Shah Alam, Saudara Zaharin Haris sebaik selesai menyerahkan memorandum cadangan Penambahbaikan Platform Bersuara Mahasiswa kepada Menteri Pendidikan II, YB Dato' Seri Idris Jusoh dekat bangunan kementerian di sini kelmarin.

"penambahbaikan platform ini perlu diambil bagi memastikan setiap dasar yang diperkenal kerajaan difahami dan tidak disalah anggap oleh mahasiswa," katanya.


Menurut Zaharin, platform bersifat akademik seperti dialog bersama menteri, meja bulat dan soal jawab telah sedia ada dan pernah dijalankan. 

"Walau bagaimanapun, keberkesanan atau jaminan bahawa suara yang dimuktamadkan melalui platform tersebut adalah lebih penting untuk disampaikan kepada pimpinan kerajaan agar diambil kira pandangan mahasiswa sebelum sesuatu dasar diumumkan.

Zaharin ketika menjelaskan kandungan memorandum turut mencadangkan agar kerajaan menambah baik cara penyampaian maklumat kepada rakyat dalam proses menerangkan dasar dengan kedah yang lebih terbuka dan difahami mahasiswa.

"selain itu kerajaan disaran menubuhkan jawatankuasa pengkaji dan memperinci dasar yang akan memberi kesan terus kepada rakyat agar rakyat, utamanya mahasiswa tidak terkejut atau terkesan dengan mendadak akan sebarang perubahan daripada dasar yang diperkenalkan.

Sebelum itu Memorandum tersebut diterima oleh Setiausaha Politik kepada Menteri Pendidikan II, Datuk Abd. Halim Jusoh sebagai mewakili menteri.

Memorandum tersebut secara ringkasnya mencadangkan tiga (3) elemen utama dalam usaha menambahbaik platform bersuara dan menjamin keberkesanan platform bersuara, perbaiki kaedah penyampaian maklumat berkenaan dasar kerajaan serta penubuhan jawatankuasa perinci dasar yang memberi kesan terus kepada rakyat.

#Mahasiswa punya banyak platform, sudahkan anda gunakan sebaiknya dan kesemuanya hingga perlu ke jalanan?

1 comment:

  1. Hi,

    I would like to let you know that we are selling high PR Tumblr blogs.
    I think as a webmaster, you know the importance of having backlinks from high PR blogs.

    And you also know how costly it can be to have backlinks
    to this high PR blogs.

    Well I would like to inivte you and take a look at our offer.
    At very cheap price, you can have your own high PR Tumblr were you can use as backlinks
    to your site.

    If your interested, please visit: http://bit.ly/highprtumblr

    Thanks

    Feel free to surf to my web page :: Cheap High PR Tumblr Blogs

    ReplyDelete

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!