Sunday 25 March 2012

Pro Mahasiswa Kurang Didikan Agama

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia.

Safira Safri ingin menyampaikan rasa kecewa kepada Middle Voices apabila melihat mereka yang bertindak ganas dan kurang ajar.

Adakah mereka ini dididik untuk berkelakuan sebegini? Adakah mereka ini kurang kasih sayang dan perhatian? Adakah tiada medium lain untuk menyampaikan rasa kecewa? Adakah tiada tuhan untuk mereka berdoa dan mengadu domba?

Safira Safri mengorak langkah berbincang bersama rakan siswa di UKM. Mereka berkata bahawa pecahnya pintu di UPM suatu ketika dahulu bukanlah kerana pelajar yang ganas dan kurang ajar.

Tetapi, kerana kesilapan seoarang Timbalan Naib Canselor yang bertindak kurang ajar dan tidak memahami pelajar. Namun apakah video ini ditontonkan untuk menyatakan mahasiswa ini santun?

Pandangkan mata saya dan jelikkan, celikkan dan buntangkan agar dilihat dimana cantiknya sopan itu jika tiada santun. Tunjukkan mana santunnya!

Mereka menjerit sedangkan tidak diheret, mereka berteriak seolah ditolak, mereka tidak sopan! mereka kurang ajar! inilah bahasa yang cantik buat mereka.

Jika mahasiswa diluar sana bertanyakan bukti? jangan menilai disudut hati? gunakan keduanya dan tanyakan ibu dan ayah anda andai mereka suka jika anda begitu! Jika mereka suka, maklumkan kepada Safira Safri dengan segera.

Jika TIDAK! Ajarkan rakan anda agar tidak menjadi kurang ajar seperti mereka. Maka saksikanlah wahai mata-mata yang berakal dan berhati perut.


Saksikan dengan mata...fikirkan dengan akal, nilaikan dengan hati... 

Prologue: Middle Voices ingin membawa mahasiswa untuk berfikir sejenak. Ambilkan wuduk, dan dirikanlah solat sunat dan akhirkanlah dengan berdoa. Insya Allah. Allah akan tunjukkan jalan jika anda perlukan petunjuk.

Maka jangan sombong sehingga ketepikan akhlak, dan lupa untuk menghormati orang yang lebih tua daripada kita kerana Rasulullah S.A.W bersabda;

''Bukan termasuk umatku orang yang tak menghormati orang tua, tidak menyayangi anak-anak dan tidak memuliakan alim ulama.'' -HR Ahmad, Thabrani, Hakim

Setelah Middle Voices bawakan kepada anda bukti kepada kemungkaran mereka agar penyampaian ini dilihat dan dinilai oleh mahasiswa yang berakal. Kita tahu menilai yang baik dan yang buruk.

Jangan lupa, biar sejahat manapun mereka, hormatilah mereka sebaik boleh. Jangan sia siakan masa muda anda, kelak anda akan merasa.

Fikir fikirkan.....

#Sayang kerana berakal tidak berjiwa, berperut tidak berhati...

1 comment:

  1. Apalah punya perangai ni. Astaghfirullah. Sudahlah tidak menghormati orang tua, drama kau mmg A+ kawan.

    ReplyDelete

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!