Tuesday 16 April 2013

Sahol UiTM, "Akan Tetap Undi Kerajaan"

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia.

Shah Alam, seluruh warga Universiti Teknologi MARA disarankan agar terus menjaga nama baik dan maruah universiti itu sebagai sebuah gedung ilmu yang paling berjasa terhadap anak-anak melayu yang dahagakan ilmu.

Bercakap ketika sidang wacana berlangsung, Dato' Sri Profesor Dr Sahol Hamid, Naib Canselor UiTM menyarankan sedemikian kerana berdukacita dengan segelintir pihak yang meminta agar kemasukan pelajar di UiTM dibuka kepada kaum yang lain.

"saya sedih, kerana ada yang meminta supaya UiTM dibuka kepada orang lain, saya minta maaf kepada bangsa bangsa lain kerana tidak boleh berbuat begitu, kerana UiTM masih kekal untuk melayu dan masih lagi releven untuk orang melayu,"

Sahol turut mengutarakan pandangan peribadinya bahawa pertikaian terhadap agama Islam yang sering berlaku, serta caci makian terhadap orang melayu yang menyebabkan mereka bercerai berai sebagai perkara yang tidak boleh diterima olehnya.

Selain itu, kewujudan plural society yang menggalakkan atau memperjuangkan orang melayu agar memeluk agama lain hendaklah ditentang agar tidak menghancurkan bangsa melayu itu sendiri selain ada yang menentang dan menjatuhkan kuasa pemerintahan orang melayu.

Turut membimbangkannya, wujud pula kumpulan yang mempersoal pemergian wira-wira negara yang terkorban kerana berjuang demi keamanan tanah air di Lahad Datu sebagai satu lakonan dan sandiwara.

Sementara itu, Sahol sempat menyatakan pendiriannya adalah tetap kepada keutamaan agama, bangsa dan tanah air sebaik menegaskan bahawa beliau bukanlah berlaku racist/ perkauman, tetapi lebih kepada nasionalis.

"Saya bukan racist, saya nasionalist," kata Sahol kepada seluruh warga kampus UiTM Shah Alam.

Sahol turut berkongsi pandangannya berkenaan Pilihan Raya Umum ke 13 yang bakal berlangsung tidak lama lagi, menurutnya, ramai mahasiswa dan staf di UiTM yang menghubunginya dan bertanyakan pendapat tentang pandangannya yang menjurus kepada perkongsiannya ketika wacana.

dalam ucapannya ketika wacana, Sahol turut menegaskan bahawa akan tetap memberikan sokongan kepada kerajaan sedia ada yang telah banyak memberikan bantuan dan banyak berjasa kepada UiTM.

"Saya akan tetap undi kerajaan sekarang, UiTM adalah lambang maruah bangsa,"

"Saya berharap agar warga UiTM tidak menggadai maruah bangsa kita, penyarah juga begitu, berikanlah perkhidmatan terbaik untuk anak anak kita dalam UiTM kerana itu akan meletakkan anak kita di peta dunia," kata sahol kepada sidang wacana.

tambahnya lagi, "Bangsa yang maju adalah bangsa yang sayangkan bangsanya sendiri,".

Sebelum itu, sidang wacana bermula dengan kupasan isu semasa di UiTM seperti isu saman, kanaikan pangkat, tauliah pesyarah muda dan beberapa isu yang melibatkan biasiswa seperti skim pengajian muda.

Antara yang menjadi perhatian adalah pengurangan amaun saman kepada anak UiTM sehingga 90%, penambahbaikan kepada pengurusan dan permohonan kenaikan pangkat dan kelonggaran syarat permohonan kepada kenaikan gred 52.

Program Wacana Kepimpinan yang berlangsung di Dewan Agung Tuanku Canselor, Universiti Teknologi MARA ini dipenuhi oleh staf dan mahasiswa UiTM daripada dalam sehingga ke luar pintu dewan.

Turut hadir, Y. Bhg. Prof. Dato' Dr. Sidek Baba, pensayarah kanan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia bagi menyampaikan wacana ilmu berkenaan survival melayu.

2 comments:

  1. I think that is one of the such a lot vital information for me.
    And i am glad studying your article. However should commentary on few normal issues, The site style is ideal, the
    articles is actually great : D. Just right process, cheers

    Also visit my blog Politicalsplash.com

    ReplyDelete
  2. mana ada kerajaan bertanding dalam pilihanraya ni woii...ni parti lawan parti laa..nk tulis artikel pakai otak laa.dah lama kerajaan dibubarkan..

    ReplyDelete

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!