Friday 8 June 2012

#UiTM ; Khalid Ismath Mulakan Revolusi Menentang Akta 174 Yang Zalim

Assalamualaikum.

Shah Alam, perbicaraan tatatertib bagi pertuduhan ke atas Khalid Ismath hari ini bermula dengan lancar. Hal ini adalah berikutan kawalan ketat oleh Polis Bantuan Universiti Teknologi MARA yang bertindak menghalang sesiapa sahaja termasuk pelajar UiTM untuk mendekati Kamar Perbicaraan di Bangunan Budisiswa UiTM Shah Alam demi untuk menjaga keharmonian dan keamanan bangunan pengurusan itu.

Sebaik sahaja selesai dalam jam 12.30  tengahari, Khalid Ismath yang dituduh dan disahkan bersalah telah dihukum mengikut Kaedah 48, Kaedah-Kaedah Institusi Pelajaran (Tatatertib Pelajar-Pelajar) 1976 Akta 174 dengan hukuman gantung 3 semester pengajian dan tidak boleh mengambil mana-mana peperiksaan sepanjang dalam tempoh penggantungan termasuk peperiksaan yang terdekat pada semester ini.

Khalid yang baru sahaja keluar daripada kamar terus mendapatkan isterinya serta rakan-rakannya. Turut bersama ketika itu adalah aktivis jalanan Adam Adli, Safwan Anang dan kumpulan pelajar student power yang telah menapak di kawasan letak kenderaan bangunan perbicaraan tersebut sejak awal pagi lagi.

Khalid ketika menarik perhatian pelajar dan beberapa orang awam termasuk wartawan telah menyatakan bahawa, dia akan memastikan Akta 174 yang zalim itu semestinya akan dihapuskan sebaik sahaja Pakatan Rakyat, PR berjaya menawan Putrajaya.

"saya telah digantung 3 semester dan ini menunjukkan Akta 174 telah berlaku zalim kepada mahasiswa yang keluar melontarkan pandangan di luar" - Khalid Ismath

"PR akan pastikan bahawa Akta 174 yang zalim ini akan dihapuskan sebaik sahaja PR menakluki Putrajaya." ujarnya lagi kepada pemberita.

Sebelum itu, sekumpulan pelajar yang hadir bersama Gabungan Kelab Dalaman UiTM, Waris Wawasan bersama Yang Di Pertua Majlis Perwakilan Pelajar UiTM turut hadir bagi menyatakan sokongan terhadap tindakan tatatertib yang dikenakan ke atas Khalid Ismath.

Selepas itu, Waris Wawasan yang ditanya pemberita telah menyampaikan rasa berpuas hati dan bersyukur setelah tuntutan mereka agar pencemar nama baik UiTM dikenakan tidakan tatatertib telah pun didengari pengurusan universiti itu.

"Tahniah UiTM kerana berjaya mengambil satu tindakan tegas untuk dijadikan taudalan kepada semua pelajar dalam menjaga nama baik universiti dan imej mahasiswa di UiTM" katanya sebaik sahaja Khalid beredar dari sekitar bangunan perbicaraan.

#Keputusan yang dihormati oleh semua pelajar UiTM dianggap zalim oleh dia...mahasiswa yang menilai.

3 comments:

  1. Patut buang terus aje.

    ReplyDelete
  2. Xbole buang terus.. sesiapun patut diberi peluang. Mna tau beliau berubah

    ReplyDelete
  3. Hapus Akta 174,maka hapuslah UiTM...dimana anak bumiputra dan anak-anak pribumi sabah dan sarawak nak bertapak..?

    ReplyDelete

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!