Wednesday 6 June 2012

Mahasiswa; Harga Minyak Ron 97 Turun Tanda Bodek Rakyat

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.

"Minyak turun? bila tarikh pilihanraya? haha, nampak sangat najib nak bodek rakyat" ujar mahasiswa sebuah Institut Pengajian Tinggi Awam kepada Safira Safri sebaik menerima berita penurunan harga minyak RON97.

Tipikal, sempit dan kuning minda. Malah mahasiswa tidak seharusnya memperbodohkan diri dengan menyempitkan minda sehingga meletakkan segala kebaikan atau faedah itu sebagai satu agenda bagi meraih undi rakyat kepada kerajaan hari ini.

Jadi, Middle Voices perjelaskan dengan sedikit info agar rakan mahasiswa yang lain faham dan berfikir sebagai seorang pemikir yang berintelektual.

Info Harga Minyak RON97

RM0.UM.06/06: Harga petrol RON97 diturunkan sebanyak 10 sen seliter menjadi RM2.80 seliter bermula esok - Ahmad Husni Hanadzlah 

"KUALA LUMPUR, June 6 (Bernama) -- The government today announced that the retail price of RON97 would cost 10 sen less at RM2.80 per litre from tomorrow.
In a statement today, Second Finance Minister Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah said the lower price was line with the dip in average global crude oil prices in May.
He said the retail RON97 price, in principle, was fixed based on a managed float whereby the monthly price was determined according to market forces." 
Kejatuhan harga minyak global telah mendorong kerajaan menurunkan harga bahan bakar berkenaan sebanyak 10sen daripada RM 2.90 seliter menjadi RM 2.80. Kerajaan menegaskan, harga RON97 akan sering turun dan naik mengikut harga pasaran semasa minyak dunia memandangkan bahan bakar itu tidak diberi subsidi kerajaan.

Bagaimanapun, harga petrol gred RON95 kekal pada RM 1.90 seliter, yang menurut kerajaan membabitkan kos subsidi tahunan RM 2 Bilion untuk mengekalkan.

Mei lalu, harga minyak mentah melepasi paras USD100 (RM310) setong. Pada masa ini, ia berlegar di bawah paras USD100. Sumber: www.illustrasiaku.com

Prologue: Middle Voices berharap agar mahasiswa dapat menerima maklumat dengan cara yang bijak dan tidak membuat kesimpulan dan rumusan daripada setiap aspek hanya mengikut logik fikiran sendiri.

Gunakanlah teknologi maklumat yang sedia ada untuk membuat semakan atau sedikit kajian daripada membuat tuduhan yang kononnya harga minyak turun, atau sebarang faedah dan kebaikan yang bakal dan sedang diterima rakyat adalah merupakan STRATEGI kerajaan untuk membodek rakyat.

Berdasarkan info diatas, jelas kerajaan tidak mendapat sebarang keuntungan berganda dengan penurunan harga petrol RON97 tersebut. Malah jelas, selama ini rakyat telah tersedia ada menerima limpahan subsidi berterusan bernilai RM 2 Billion setahun tanpa menunggu masanya pilihanraya.

Jadi, celikkan minda dan janganlah memperhambakan diri sendiri dengan mempamerkan ketidakmatangan dalam berfikir.

#Jangan ikut logik akal untuk buat rumusan sedangkan anda tidak tahu apa-apa...

No comments:

Post a Comment

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!