Monday 11 June 2012

UMNO Campur Tangan Jawatankuasa Tatatertib #UiTM Dengan Akta 174 Yang Zalim


Khalid Ismath di pentas PKR.

Seperti dijangka, hukuman penggantungan tiga semester yang dikenakan ke atas Khalid Ismath akan disambut dengan skrip biasa oleh penyokong-penyokong Anwar Ibrahim. Mereka akan menyalahkan UMNO walaupun sudah terang-terang mereka sendiri yang melakukan kesalahan.

Seperti yang tersebar luas sebelum ini, Khalid Ismath menghadapi tiga pertuduhan berbeza yang semuanya berpunca daripada dirinya sendiri. Lihat di bawah.

Klik imej untuk paparan lebih jelas| Surat pertuduhan ke atas Khalid Ismath.

Klik imej untuk paparan lebih jelas| Surat pertuduhan ke atas Khalid Ismath.

Klik imej untuk paparan lebih jelas| Surat pertuduhan ke atas Khalid Ismath.

Justeru apabila jurucakap Pro-Mahasiswa Nasional, Edikoup Lakip Sediyanto, mengeluarkan kenyataannya bahawa hukuman yang dikenakan oleh jawatankuasa tatatertib UiTM ke atas Khalid Ismath sebagai usaha terancang UMNO untuk menghapuskan suara mahasiswa pro-Anwar di UiTM, maka SB fikir ia satu lagi perang persepsi terbaru kumpulan mahasiswa tersebut untuk memburukkan parti keramat orang Melayu itu.

Tiga soalan mudah kepada tukang cakap Pro-Mahasiswa Nasional, Saudara Edikoup. Siapa yang arahkan Khalid ponteng kuliah, tutorial, ujian, kuiz sehingga dihalang mengambil peperiksaan? UMNO atau dirinya sendiri?

Siapa yang arahkan Khalid berdemonstrasi pada 14 April 2012 dan berkhemah di Dataran Merdeka? UMNO atau PKR? Berdemo sahaja tak apa lagi, tapi sampai terpekik terlolong memaki hamun pemimpin negara dengan biadap dan berkhemah tanpa kebenaran di tempat awam, itu pun masih dianggap hak asasi dan kebebasan bersuarakah?

Siapa yang arahkan Khalid keluarkan ugutan bunuh ke atas anggota polis Malaysia di dinding Facebooknya? UMNO jugakah?

Jika semua kesalahan ini dianggap mulia dan dipandang tinggi oleh Pro-Mahasiswa Nasional, maka memang ada yang tak kenalah dengan mereka ini.

Bagi SB, yang salah tetap salah. Jika ia sudah termaktub dalam perlembagaan maka kita kena hormat. Sesiapa pun yang buat salah di negara yang berperlembagaan seperti Malaysia ini tidak boleh terlepas daripada dikenakan tindakan undang-undang termasuk Khalid Ismath sendiri.

Jadi terima sahajalah keputusan tatatertib itu. 

SB : Jika marahkan UMNO sekali pun, salurkanlah secara betul dan bijaksana. Barulah layak digelar mahasiswa!

Sumber: Gerakan 13

Prologue: Artikel ini Safira Safri dapatkan melalui blog Gerakan 13, yang memperlihatkan kecetekan persepsi mahasiswa di dalam menilai sesuatu perkara secara sempit yang akhirnya meletakkan sesuatu kesalahan pada orang lain atau khasnya Kerajaan Barisan Nasional atau parti komponen terbesarnya UMNO.

Middle Voices jelas akan pembawakan artikel ini, namun soalan yang dikemukakan sebenarnya adalah kurang tepat kerana hanya bermain dikelompok pemikiran mahasiswa dan tidak diperluaskan lagi agar mahasiswa jelas akan siapa itu Khalid Ismath.

Soalan yang harus ditanya oleh Gerakan 13 adalah:


Siapakah yang memberi jaminan dan saraan khidmat guaman sekiranya Khalid Ismath didakwa atau difitnah kononnya?

Siapakah yang menjadi tulang belakang pergerakan Khalid Ismath yakni memberi dana kepadanya untuk mengadakan pelbagai jenis demonstrasi serta segala perhimpunan mahasiswa?

Andai soalan ini dijawab sempurna tanpa kepala dan otak yang berat kepada ingin menyalahkan UMNO, nescaya mahasiswa dapat melihat akan apakah permainan dan timbal balik atau keuntungan yang Khalid Ismath dapat daripada setiap yang dilakukan.

Adakah untuk melihat Islam berkembang maju? TIDAK! kerana Khalid tidak langsung membawa imej islam kerana dia sentiasa emosi dalam berjihad jika usahanya ditafsir sebagai jihad.

Adakah untuk membebaskan mahasiswa daripada dakyah politik kotor? TIDAK! kerana Khalid merupakan nadi pergerakan mahasiswa yang digunakan oleh Anwar Ibrahim, Guan Eng dan Ambiga dalam menyampaikan maksud Pakatan Rakyat untuk menawan Putrajaya.

Adakah permainan ini cukup bersih dan adakah mahasiswa tertarik dengan permainannya? Dan soalan yang terakhir, dimanakah nilai nilai murni dan rohani seseorang mahasiswa seandainya kata-katanya hanya dibelenggu emosi, kejian manusia dan makian kepada orang yang lebih tua, malah menghina dan menjatuhkan air muka pemimpin negara? Adakah ini ajaran Islam?

#Mahasiswa yang akan tentukan...

No comments:

Post a Comment

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!