Saturday 14 September 2013

TNC HEP; Enrolmen UiTM 250,000 Pelajar, Satu Amanah

Shah Alam, Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar Universiti Teknologi MARA, Prof. Dato' Dr Abdullah Mohamad Said beranggapan bahawa enrolmen pelajar UiTM yang ditingkatkan kepada 250,000 menjelang tahun 2020 adalah satu amanah yang harus dijayakan dengan sebaik mungkin.

"itu suatu amanah diberi kepada UiTM, kita harus buat sebaik mungkin, kita akan mesti jayakan dengan sebaik baiknya.

Abdullah ketika ditanya berkenaan kesediaan universiti melayu itu dalam menggalas amanah bagi menjayakan enrolmen tersebut, beliau dengan tenang menjawab;

"ini bukanlah perkara yang mengejutkan, sebab dulu kitapun dah diarahkan nak dinaik sampai 200,000 dan kita buat unjuran yang realistik berdasarkan kepada kemampuan infrastruktur dan juga sumber manusia yang ada di UiTM.

Jelasnya, peningkatan enrolmen tersebut sememangnya tidak menjadi suatu masalah dari aspek kemampuan infrastruktur dan sumber manusia memandangkan UiTM pernah diarahkan untuk meningkatkan jumlah pelajar kepada 200,000 sebelum ini.

Tambahnya lagi, penambahan tersebut sememangnya sesuai dengan falsafah paling penting di UiTM iaitu memberikan sebanyak mungkin ruang dan peluang kepada pelajar bumiputera.

Abdullah bercakap demikian kepada wakil media Middle Voices sebaik selepas pengumuman tentang perkara berkenaan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia dalam Majlis Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera.

Sementara itu, Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar UiTM, Saudara Azraful Azman ketika ditemui pada majlis yang sama menjelaskan bahawa penambahan enrolmen UiTM merupakan suatu perkara baik dalam membantu anak melayu bumiputera menyambung pelajaran ke universiti.

Jelasnya lagi, "umum mengetahui bahawa UiTM akan berkembang pesat dengan adanya kampus-kampus yang semakin membangun dan Insya Allah dengan penambahan tersebut boleh menempatkan semua mahasiswa mahasiswi uitm di dalam universiti yang dicintai ini.

Terdahulu YAB Dato' Sri Najib Tun Razak mengumumkan penambahan pengambilan pelajar UiTM meningkat kepada 250,000 menjelang 2020, seiring dengan penubuhan kampus kampus baru UiTM di seluruh negara.

Pengumuman itu dibuat dibawah salah satu daripada lima strategi yang difokuskan oleh beliau bagi memperkasakan ekonomi bumiputera iaitu memantapkan ekosistem penyampaian perkhidmatan.

Empat strategi yang turut diumumkan sebagai fokus ialah, mendaya modal insan bumiputera, mantapkan pemilikan ekuiti bumiputera dalam sektor korporat, memperkukuh pemilikan aset bukan kewangan bumiputera, memperhebat keusahawanan dan perniagaan bumiputera.

Menurut sumber, lebih 5000 pengunjung bumiputera yang terdiri daripada badan kerajaan dan bukan kerajaan hadir bagi mendengar pengumuman tersebut yang bakal memberikan harapan baru dan kebaikan dalam sistem ekonomi bumiputera itu sendiri.

Turut hadir mengiringi Najib dan isteri dalam majlis yang berlangsung di UiTM tersebut ialah YAB Timbalan Perdana Menteri beserta kabinet menteri yang lain.

No comments:

Post a Comment

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!