Tuesday 13 August 2013

Demonstran Khalid Ismath, Dipelawa Belajar Di USM

Pulau Pinang, dekat Universiti Sains Malaysia hari ini mengesahkan tawaran Pengajian Jarak Jauh, PJJ kepada Khalid Mohd Ismath yang merupakan bekas penuntut di Universiti Teknologi MARA.

Perkara itu disahkan oleh pegawai bertanggungjawab pada Seksyen Pengambilan Pelajar, SPP USM ketika dihubungi wakil media Middle Voices tengahari tadi.

Menurut beliau, Khalid ditawarkan ke program Ijazah Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan dengan kepujian bagi tempoh pengajian selama 4 tahun dan diminta untuk melaporkan diri pada hari ini.

Walaubagaimanapun, menurutnya sehingga jam 2.30 petang tadi Khalid masih belum mendaftarkan diri di universiti APEX itu berdasarkan daftar kemasukan pelajar baru.

Menurut pegawai daripada pejabat penasihat undang undang USM, pelajar yang digantung oleh mana mana IPTA boleh membuat permohonan kemasukan ke IPTA lain dan perkara itu diakui undang undang di bawah Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971, mengikut seksyen 15 D subseksyen 5.

Pegawai tersebut yang ditanya akan persoalan oleh sesetengah pihak bahawa pengambilan ini sebagai menutup peluang pelajar yang 'first timer', dia hanya menjawab ringkas;

"...permohonan kepada tawaran ini adalah bagi program pengajian jarak jauh, PJJ, bukan sepenuh masa dan tidak pun menutup peluang orang lain," katanya ketika dihubungi.

Khalid yang sebelum ini menuntut di UiTM telah dikenakan tindakan tatatertib yang membawa hukuman gantung 3 semester sebaik diputuskan oleh panel tatatertib sebagai bersalah kerana mencemarkan nama universiti dengan perbuatannya.


Selain itu, Khalid yang juga timbalan presiden Solidariti Mahasiswa Malaysia, SMM yang bangkit bersuara bersama kumpulan pro mahasiswa yang giat menentang kerajaan dan pernah mengkalungkan gambar Perdana Menteri dan Menteri Pengajian Tinggi dengan bunga kematian seperti upacara pengkebumian sebagai bentuk menghina.

Menurut sumber, Khalid Ismath juga merupakan penyokong tegar bagi setiap demonstrasi jalanan anjuran parti politik pembangkang selain menyokong penuh perhimpunan BERSIH yang memudaratkan keamanan Malaysia.

Sementara itu, UiTM ketika dihubungi enggan memberikan ulasan berkenaan sama ada Khalid dibuang atau berhenti daripada pengajian selain menjelaskan statusnya sebagai pelajar adalah tidak aktif.

No comments:

Post a Comment

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!