Sunday 22 January 2012

Mahasiswa Dah Gila

Safira Safri in da house. Thanks to Mahasiswa Utara.

Mahasiswa dah gila. Tidak pandai dan berpura pandai. Tidak matang dan berlakon matang tambah macho. Bukan hero nak jadi hero. 

Nah! Seksyen 506 Kanun Keseksaan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 2 tahun atau denda atau kedua-duanya sekali. Atas rasional ini maka SS katakan mahasiswa sudah gila. 

Wahai mahasiswa, saya tahu anda cendekiawan, anda golongan intelektual, anda golongan bijak pandai, anda golongan pemikir, tapi adalah tidak layak atau SS gelarkan gila+sewel jika anda bertindak mengugut seseorang dengan apacara sekalipun tanpa niat atau dengan niat melalui Facebook, surat atau percakapan atau gurauan sekalipun.

Apatah lagi UGUTAN terhadap PERDANA MENTERI MALAYSIA. 

Maka anda adalah mahasiswa yang gila kerana telah pun berbuat demikian.

Prologue: Middle Voices pandang serius akan apa yang telah dilakukan seorang wanita yang ditahan kerana mengugut PM melalui lama sosial Facebook baru baru ini. 

Nasihat daripada Safira sendiri, andaikata kita, mahasiswa hendak perjuangkan hak dan kebebasan bersuara, dan isu kematangan menjadi halangan maka tunjukanlah kematangan itu agar ianya tidak dijadikan alasan untuk tidak membenarkan anda bersuara. 

Sebagai mahasiswa, bertindaklah dengan bijak, menggunakan kata kesat, mengugut dan memaki bukan lah satu penyelesaian yang baik.

Tidaklah kamu bahagia juga akan jika kamu memaki orang dan hanyalah sedikit kepuasan daripada memaki itu yang puasnya tidak akan pernah puas.

#Kalau marah dengan sesiapa sekalipun, buka undang undang dulu sebelum buat apa apa pernyataan...sebab kalau dah tersabit, Padan Muka!


2 comments:

  1. seharusnya masiswa yang terlibat dengann mende2 mcm gini harus digantung daripada pengajian mereka. Buat mcm adam adli tu.. Tak kenang diuntung.

    jom follow

    http://talkwithhand.blogspot.com

    ReplyDelete

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!