Sunday 1 January 2012

PEMBAWAKAN ISLAM; Mahasiswa Tidak Serius

Middle Voices ingin mengulas sedikit tindakan segelintir mahasiswa yang menyebarkan Video Fitnah terhadap kepimpinan tertinggi Malaysia iaitu DS Najib.

Terkejut Safirah Safri, SS apabila melihat video yang dikongsikan oleh seorang rakan facebook pada awal pagi tadi yang secara jelas ingin memburukkan lagi keadaan malah perpaduan sesama islam dan melayu.


Paparan di atas menunjukkan seorang mahasiswa Islam yang juga merupakan seorang mahasiswa telah menyebarkan link video "Baru Kena Sikit Kata Najib" di dalam laman sosial Facebooknya seperti video di bawah.






Pada pandangan SS, video ini merupakan fitnah. Fitnah yang pertama disebarkan oleh mahasiswa dan yang paling besar buat seorang pemimpin pada hari pertama pada tahun baru 2012.

Tindakan ini bukan sahaja memalukan diri sendiri malah SS beranggapan mahasiswa yang menyebarkan video ini tidak serius dalam pembawakan dan pegangan islam kerana perbuatan menyebarkan fitnah ini jelas memalukan dan mempersendakan Islam.


Seronok dan gembira terpalit di wall mahasiswa ini dengan sepotong ayat, "terima kasih PM utk suprise 2012." yang jelas kononnya memerli Perdana Menteri dan sekaligus menuduh PM sebagai dalang kepada tindakan Polis atau FRU yang mengambil tindakan tegas kepada mahasiswa di dalam video di atas.

Mengikut akal fikiran SS sendiri pembawakan video ini jelas ingin menjejaskan karier politik DS Najib sebagai ketua Barisan Nasional dan Presiden UMNO secara khusus kerana video yang ditampalkan bersama gambar penjenayah tersebut di ambil daripada klip ucapan ketika Persidangan UMNO di PWTC.


Mahasiswa Nafi Ada Kaitan Isu Politik


Unjuran daripada video di atas ada beberapa komen yang menarik untuk SS kongsikan bersama Middle Voices. Komen yang pertama berbunyi:

"Mak bapak berabis duit antar ank msk u suh blajar korang kecoh berpolitik... Masa depan gelap lgi x tau mana hala tuju belajar je la baik2 politik2 ni biar da ada kerjaya tetap baru citer.. Yeahhh!!!!" - KhAi Vonyos

Komen balas daripada penybar link video di atas:

"jap2..firstly..part mane yg ko rase isu mahasiswa upsi yg kne pukul dgn polis nie ISU POLITIK?? adakah dorg nie join mana2 parti politik?? ceciter sket..adakah dgn berhimpun secara aman terus dilabelkn sbg berpolitik?? mahasiswa yg bijak bukan sahaja belajar dlm bilik kuliah tapi belajar dengn keadaan sekeliling..klu x buata apa sedara zamri jd MPP..xgitu?" Muhamad Saad Al Waqas

Dan seorang lagi menyampok dan berkongsi video yang lain.....




"video ni maybe lebih sesuai utk dikongsikan, kita lihat dan renungkan..
http://www.youtube.com/watch?v=mvwn1TVX8m8. amaran sudah diberi.. tp amaran dilanggar, keluar perkataan Barua UMNO dan sbgnya.. polis dan FRU dicabar, klinik dipecahkan.. entahlah.. bagus berjuang utk mahasiswa tp biar kena caranya.." - Meor Iszwan







Nah...video di atas jelas menunjukkan bahawa benar terdapatnya pencampuran politik di dalam demonstrasi yang di adakan di perkarangan UPSI semalam. Inilah yang cuba di tegakkan oleh mahasiswa di atas iaitu "menegakkan benang yang basah dan cuba bersuluh di tempat yang terang".

SS berfikiran bahawa pembawakan Mahasiswa ini tidak tetap dan tidak berpendirian. Satu pemikiran tidak adil yang dapat SS kongsikan kerana perwatakan yang cuba menutup kebenaran ditonjolkan dengan begitu baik umpama wan maimunah sedang berlakon filem.

Prologue: 

Midde Voices ingin mengajak semua mahasiswa zon tengah untuk berfikir sejenak, bertaaruf dan bermuzakarah dengan apa yang cuba disampaikan oleh mahasiswa hari ini.

SS juga merupakan seorang mahasiswa, namun ini tidak bermakna SS menyokong tindakan minoriti mahasiswa yang cuba menghuru harakan pegangan dan keteguhan perpaduan Islam dan Melayu hanya kerana dicucuk oleh orang berkepentingan yang SS rasakan mahasiswa faham akan maksud SS disini. 

Tindakan memaki hamun pemimin dan menyebarkan fitnah terhadap pemimpin untuk kepentingan mahasiswa bukanlah satu tindakan yang baik. Nilailah video di atas dengan akal yang waras dan bijak. 

SS beranggapan bahawa mahasiswa bukan sekadar tidak matang malah tidak serius dalam membawa dan berpegang kepada tali agama Islam kerana apabila isu rasuah, zina dan maksiat dimainkan media, maka mahasiswa akan berlonggok terpekik terlolong ingin membanteras maksiat tersebut. Pujian untuk itu.

Namun apabila maksiat fitnah ini digunakan sebagai medium untuk memenuhi hasrat mahasiswa, maka maksiat ini tidak dilihat jelas sedangkan ia merupakan maksiat yang lebih keji daripada menyentap nyawa seorang manusia.

Kembalilah kepada jalan Allah, dan ingatlah apa yang disyorkan oleh rasullullah. Janganlah mahasiswa lupa akan pesanan ini:


Demikian juga firman Allah s.w.t yang bermaksud: “Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik. “Bukanlah tergolong daripada orang mukmin yang suka mencela, mengutuk dan mengeji. Dan bukan pula mereka yang berlidah kotor.” (an-Nahl: 25)

Daripada ayat-ayat al-Quran serta beberapa hadis yang dipaparkan jelas membuktikan bahawa Islam melarang umatnya mencarut dan memaki hamun sesama Muslim.

Ini kerana kerja-kerja mencarut adalah kegiatan dan perbuatan syaitan dan kenyataan yang mengatakan bahawa Islam tidak melarang umatnya mencarut adalah kenyataan beserta syaitan dan tidak benar. Mohon perlindungan Allah s.w.t daripada sifat yang buruk.


Nasihat daripada seorang mahasiswa untuk mahasiswa agar mahasiswa tidak lupa akan batas batas mengekspresikan ideologi masing masing sehingga lupa akan anjuran Islam dan larangan Islam.

#Soalan mudah daripada rakan facebook SS;

Siapa tahu, FRU mana yang tak pukul orang?

1 comment:

  1. Very good thought and it is really something to ponder!

    ReplyDelete

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!