Wednesday 7 November 2012

UiTM; Tanda Putera Batal Tayang

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia.

Shah Alam dekat Universiti Teknologi MARA semalam mengutuskan bahawa tayangan eksklusif filem Tanda Putera arahan Datin Paduka Shuhaimi Baba tidak akan ditayangkan berikutan arahan daripada Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia, Finas dan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, KPKK berkehendak akan sedemikian.

Menurut salah seorang pelajar universiti itu, tayangan ekslusif ini terpaksa dibatalkan dan digantikan dengan diskusi bersama pengarah filem, Shuhaimi Baba pada malam yang sama.

Pelajar itu yang merupakan mahasiswa Fakulti Filem, Teater dan Animasi selain merangkap urusetia yang terlibat dalam anjuran Malam Promosi Filem Tanda Putera turut mejelaskan bahawa tuntutan wang pembelian tiket boleh dibuat pada hari yang sama dan diskusi yang digantikan adalah percuma.

"kepada semua yang telah membeli tiket tayangan Tanda Putera, anda bolehlah membuat tuntutan pulangan wang pembelian tiket di Dewan Sri Budiman pada 8 November ni dan kaunter akan dibuka bermula daripada jam 1 tengahari,"

"Saya bagi pihak urusetia memohon maaf atas segala kesulitan, dan jika anda semua menyokong tayangan filem ini, datanglah beramai-ramai pada malam tersebut kerana akan diadakan diskusi bersama Shuhaimi Baba dan kemasukan adalah percuma," kata pelajar itu yang kesal dengan pembatalan tayangan filem tersebut.

Ketika ditanya akan kerugian, pelajar itu hanya menjawab, "Pesona Pictures akan membayar ganti rugi kepada penganjur,".

Middle Voices sempat menemubual seorang lagi daripada penganjur tayangan tersebut yang menjalankan kerjasama dalam mempromosikan tayangan ekslusif di universiti itu, menurutnya;

"saya amat kecewa dengan pembatalan tayangan Tanda Putera kerana ia merupakan sebuah filem yang berasaskan nilai persahabatan dan tragedi 13 Mei, peristiwa berdarah hanyalah sebahagian daripadanya namun ditakuti pihak yang enggan mempertontonkan sejarah dan fakta sebenar." 

Tambahnya lagi, pembangkang yang takut akan tayangan filem ini sebenarnya memperbodohkan diri mereka kerana jelas akan ketakutan mereka kepada filem yang bernilai ringgit malaysia sepuluh ini kepada mahasiswa UiTM.

"kami mahukan filem ini ditayangkan dan bukan ditangguhkan buat kali kedua," katanya lagi sambil meluahkan rasa tidak berpuas hati kepada pihak yang menghalang tayangan filem ini termasuk Finas dan KPKK.

Sebelum itu, tayangan filem Tanda Putera yang dijadualkan di layar pawagam Malaysia pada 13 September 2012 telah dibatalkan dan dijadualkan akan ke panggung pada ketetapan tarikh 15 November 2012. 

Namun, keputusan terkini daripada Finas dan KPKK menangguhkan tayangan filem tersebut sekali lagi dan menganggarkan tayangannya kepada umum pada tahun hadapan.

Mengikut sumber, filem Tanda Putera yang mengisahkan persahabatan dan pengorbanan dua orang pemimpin yang merupakan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia ketika peristiwa 13 Mei 1969 peristiwa hitam telah mendapat tentangan daripada parti politik pembangkang terutamanya DAP.

Filem tersebut yang berasaskan fakta yang merujuk kepada Laporan Majlis Gerakan Negara, MAGERAN dilaporkan ditakuti DAP dan pembangkang yang lain kerana bakal membogelkan mereka sebagai punca berlakunya rusuhan kaum pada tragedi pertumpahan darah selepas menerima kemenangan besar buat pertama kalinya selepas Pilihan Raya Umum pada waktu itu.

Walaupun PAS dan Keadilan tidak terlibat, namun pembogelan daripada filem itu bakal memberi kesan terhadap pentejermahan undi penyokong mereka sekiranya tayangan itu berjaya menjelaskan peristiwa sebenar kepada umum.

Prologue: Middle Voices melihat bahawa Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan seakan-akan tidak mempunyai pendirian yang tetap kerana menunda tayangan filem ini berkali-kali seolah-olah akur dengan kehendak pembangkang.

Selain itu, Middle Voices juga menganggap bahawa tindakan KPKK yang menangguhkan tayangan filem ini merupakan kesalahan besar KPKK selain daripada penerbitan lagu tema kemerdekaan "Janji Di Tepati" yang gagal diteliti sebelum dimuat naik yang akhirnya mendapat kritikan hebat daripada segenap lapisan masyarakat Malaysia.

Walaubagaimanapun, Middle Voices berharap agar KPKK membuat pertimbangan semula agar tayangan filem bersejarah ini dapat disegerakan agar rahsia kejahatan mereka yang terlibat sebagai punca tragedi hitam itu dapat dibogelkan kepada umum.

#Mahasiswa sokong Tanda Putera...

2 comments:

  1. Hahaha...simpan dalam kubr jelah... penakot!!

    ReplyDelete
  2. Kita lagi simpati dgn pembangkang yang penakut... puii... Dah tayang nanti ko jgn nyorok dalam kubur pulak.. hahaha..

    ReplyDelete

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!