Friday 26 October 2012

Tanda Putera Berlayar Di UiTM

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia.

Universiti Teknologi MARA dekat Fakulti Filem, Teater dan Animasi, FiTA akan menganjurkan tayangan filem Tanda Putera dengan kerjasama Pesona Picture Sdn Bhd di Dewan Sri Budiman UiTM Shah Alam seawal 8 November 2012.

Menurut sumber tayangan filem arahan Datin Paduka Shuhaimi Baba itu bakal menempatkan seramai 1500 penonton yang terdiri daripada kumpulan mahasiswa universiti itu dan kampus cawangan yang lain.

Tambahan lagi, filem yang akan ditayangkan itu mendapat sambutan baik daripada mahasiswa UiTM malah mendapat sokongan daripada pelbagai pihak luar serta persatuan dalaman termasuk Persatuan Waris Adat Perpatih, UiTM (WARIS) yang turut menjalinkan kerjasama bagi mempromosikan tayangan filem eksklusif Tanda Putera.

Tayangan anjuran mahasiswa FiTA itu dianggarkan akan berlangsung mulai pukul 6 petang sehingga pukul 11 malam dengan hanya mengenakan pas kemasukan berharga RM 10 sahaja tambahan pelbagai acara sampingan bakal diadakan seperti cabutan bertuah dengan hadiah utama berupa empat buah telefon bimbit serta sesi tandatangan bersama barisan pelakon dan persembahan daripada para pelajar fakulti itu.

Filem tersebut diwar-warkan media sebagai penceritaan yang menggambarkan kisah persahabatan antara bekas Perdana Menteri Tun Abdul Razak Hussein dan Timbalannya Tun Dr Ismail Abdul Rahman memulihkan negara selepas rusuhan kaum 13 Mei 1969.

Sebelum itu, filem ini dijadual akan ditayangkan kepada umum seawal 13 September 2012 namun mendapat tentangan parti politik pembangkang yang bimbang tragedi atau peristiwa sebenar pada 13 Mei 1969 ditonton umum yang kemudiannya ditangguhkan untuk pembaikan semula.

Prologue: Tahniah buat mahasiswa UiTM kerana bakal mencipta sejarah menganjurkan Filem yang penuh dengan tragedi menyingkap sejarah hitam berdarah pada 13 Mei 1969.

Middle Voices berharap agar filem Tanda Putera yang akan dipertontonkan pada 8 November nanti boleh membantu sekumpulan mahasiswa yang gagal mendalami sejarah serta tidak bersifat patriotik dan tak punya semangat cinta akan negara.

Secara peribadi, Safira Safri beranggapan mereka yang takut akan filem ini dipertontonkan sebenarnya ingin menipu rakyat dan tidak mahu perkara sebenar atau tragedi sebenar yang tercatit di dalam Laporan Majlis Gerakan Negara, MAGERAN diketahui umum kerana mereka sebenarnya racist ketika peristiwa itu mencungkil kedamaian Malaysia atas dasar perkauman.

#Kita pertahankan bangsa bukan kerana perkauman, tetapi kerana kita telah lama ditindas dek mereka yang bersifat perkauman...

No comments:

Post a Comment

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!