Tuesday 26 November 2013

UiTM Difitnah

Shah Alam, dekat Universiti Teknologi MARA; wujud tanggapan negatif dari provokasi, cacian dan makian dalam laman sosial yang jika tidak dibendung bakal memberi kesan buruk kepada UiTM sebagai sebuah gedung ilmu selain mancacatkan pasaran graduan selepas tamat pengajian.

"hakikatnya situasi ini berlainan dengan suasana sebenar yang mana calon berkempen secara aman dan harmoni tetapi perkara ini tidak berlaku di alam maya yang mana maklumat yang tidak benar berkembang pantas.

Pelajar bernama Zaharin Bin Haris bercakap demikian kepada wakil media Middle Voices ketika ditemui di sini semalam selepas tamat menghadiri kuliah pameran dan pengedaran filem di Fakulti Filem, Teater dan Animasi.

Jelasnya, imej kakitangan pentadbiran turut tercemar selain boleh mengecilkan hati mereka yang selama ini merupakan kumpulan sokongan bagi memastikan pengurusan universiti berjalan lancar.

"seperti sekarang wujud tuduhan liar yang tidak bertanggungjawab seperti menuduh pengurusan universiti sebagai agen parti politik tertentu, hakikatnya itu tidak benar sedangkan mereka menjalankan tugas dengan penuh dedikasi untuk mendidik anak bangsa.

"imej dan maruah staff tercemar malah mereka akan berkecil hati dan kesannya hubungan mahasiswa dengan pentadbiran akan menjadi renggang.

"malah, pelapis mahasiswa akan terdidik dengan kensop percaya dengan persepsi liar, fitnah dan cacian dalam menegur pemimpin ataupun pentadbiran," tambah Zaharin lagi.

Zaharin yang merupakan pelajar tahun akhir ketika ditanya pandangannya berkenaan Pilihan Raya Kampus di UiTM; dia menjawab;

"pada dasarnya saya kira wujudnya pilihan raya kampus untuk melahirkan bakal-bakal pemimpin..yang mana mendidik mereka asas kepada nilai-nilai kepimpinan dalam menggalas tanggungjawab dan amanah yang diberi.

Menurut Zaharin, terdapat dua pihak yang saling berkait perlu menjalankan peranan yang betul, iaitu peranan sebagai pemilih dan peranan sebagai calon yang dipilih.

"para pengundi bertanggungjawab untuk mengtahui ciri yang betul, dan ia semestinya bukan terletak pada paras rupa calon, atau hanya pandai bercakap.

"perlu seseorang calon itu mempunyai ciri kepimpinan, yang boleh bawa suara mahasiswa, memperjuangkan hak-hak mahasiswa, menjadi check and balance kepada pengurusan.

Zaharin bercakap bahawa mahasiswa perlu bijak membezakan peranan seorang wakil rakyat yang dipilih ketika Pilihan Raya Umum dengan peranan perwakilan pelajar yang dipilih ketika Pilihan Raya Kampus.

"rata-rata pelajar tidak dapat membezakannya, berbeza dengan kita hendak mengundi pemimpin negara dengan pemimpin pelajar.

"...untuk memilih pemimpin negara kita akan lihat dari soal ketelusan, dia ada pendidikan, punyai latar belakang yang baik, sederhana dan mesra rakyat, tapi ini berbeza dengan pilihan raya kampus," katanya.

"...dalam memilih pemimpin pelajar, ciri ciri ini langsung tidak terpakai, kerana pemimpin pelajar tidak mentadbir universiti, dia sendiri belum habis belajar, kita tak melihat latar belakang calon, orang mana dia datang, taraf hidup dia..itu bukan ciri yang dominan"

Jelasnya, mahasiswa perlu melihat pemimpin pelajar dari sudut yang lain seperti kewibawaan wakil pelajar dalam membawa suara mahasiswa sebagai perantara mahasiswa kepada pengurusan mahupun ke peringkat yang lebih tinggi dengan idea yang bernas dan intelektual.

Inilah proses sebenar, dalam usaha melahirkan pemimpin yang berkebolehan dalam setiap sektor sebaik tamat pengajian di universiti.

Jika dilihat kepada persepsi, ramai yang meletakkan penanda aras (KPI) yang bahawa kejayaan universiti melahirkan pemimpin terletak pada jumlah graduannya yang menjadi pemimpin negara yang terkenal.

"itu tak semestinya, kejayaan tidak tertumpu pada bidang politik sahaja, ramai alumni uitm yang berjaya menjadi pemimpin dari sektor teknologi, perbankan tokoh korporat, contoh di sektor perundangan kita ada Yang Arif Richard Malanjum, Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Sabah Sarawak, Dato' Seri Mohd Kamil, CEO DRB Hicom, sektor GLC serta Syed Moheeb, CEO Takaful Ikhlas. 

Sementara itu, suasana Pilihan Raya Kampus sepanjang tempoh berkempen dilaporkan aman dan harmoni walaupun wujud usaha segelintir pemimpin politik yang cuba mengapi-apikan semangat mahasiswa dan menggugat hubungan baik mahasiswa dengan pengurusan.

No comments:

Post a Comment

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!