Wednesday 17 July 2013

Keluar UiTM Jika Tak Bersyukur

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan Kareem,

Shah Alam, dekat Universiti Teknologi MARA mendendangkan kenyataan balas daripada Exco Kerjaya dan Hubungan Majikan, Majlis Perwakilan Pelajar terhadap laporan Middle Voices yang bertajuk UiTM; Pemimpin Pelajar Sepakat Cadang Kerusi UMUM menjadi perhatian warga kampus.

"Jika anda tidak bersyukur menjadi pelajar UiTM, silalah keluar, ramai lagi yang mahukan tempat anda."

Maryam Jamadi yang bertanggungjawab mengeluarkan kenyataan balas tersebut pada laman sosial twitternya secara tegas berkata demikian sebaik kecewa dengan pernyataan yang bahawanya, konsep syukur yang diperkatakan oleh badan eksekutif pelajar itu dipertikaikan mahasiswa.

Sebelum ini, Middle Voices melaporkan hasil temuduga bersama mahasiswa UiTM semasa program Voice Of Student Leader yang dianjurkan seawal April 2013, menyaksikan kumpulan pemimpin pelajar mencadangkan kerusi umum dipertandingkan pada pemilihan JPP yang akan datang.

Faiz, pemimpin pelajar di UiTM memberitahu wakil media bahawa cadangan tersebut adalah kerana organisasi perwakilan itu yang sangat selesa dengan kedudukan mereka sehingga tidak boleh dikritik dan seandainya berlaku sedemikian, mahasiswa si pemberi cadangan akan dilabel tidak bersyukur.

"MPP sekarang ni dah sangat selesa dengan kedudukan mereka, tiada siapa yang berani tegur sehinggakan kalau kita, mahasiswa beri cadangan di katakan sebagai tidak bersyukur dengan apa yang ada...." kata Faiz.

Ekoran daripada kenyataan Maryam yang dikira tidak bertanggungjawab sebaik dipilih sebagai perwakilan mahasiswa melalui undian ketika Pilihan Raya Kampus, Gabungan Mahasiswa UiTM Se-Malaysia, GAMUS ada pandangan mereka sendiri.

"Tak tahu pula institusi pendidikan tinggi malaysia ambil student berdasarkan treshold kebersyukuran bukan kepandaian seseorang pelajar,"

"Complain and critics tak sepatutnya dianggap sebagai tak bersyukur tapi kerana sayang. Sayang pada Alma Mater kita. Semua sayang uitm.....,"

Katanya lagi, mereka yang masuk UiTM secara menggunakan 'kabel' orang dalam adalah mereka yang sebenarnya mencuri tempat pelajar yang layak menyambung pengajian di UiTM dan bukannya mereka, mahasiswa yang tidak bersyukur.

GAMUS membuat kenyataan itu bagi menafikan tuduhan Maryam yang kononnya, pelajar tidak bersyukur telah merampas hak pelajar lain yang layak menyambung pengajian di universiti melayu itu, dan sebagai balasan sila keluar daripada UiTM.

MPP, Saudara Amir Fiqri
Turut menjadi perhatian, komen sinis daripada rakan laman sosial twitter kepada GAMUS, Bazli Najmeddine yang secara bersahaja berkata; "kalau tak bersyukur menjadi penduduk bumi, silalah keluar ke marikh" sebagai tanda menyanggah kenyataan Maryam.

Sementara itu, badan perwakilan itu ketika ditanya oleh rakan @SiswaZonTengah akan berkenaan cadangan kerusi umum, Penolong Naib Yang Dipertua Skolastik dan Jaringan Industri, hanya menjawab;

"UiTM terlalu besar untuk adakan kerusi UMUM. Apa yang ada pun dah memadai dan kekal releven, Tiada masalah pun dengan cara sekarang,"

"MPP percaya, mahasiswa yang mengundi pada PRK lepas percaya pada kemampuan MPP fakulti masing-masing untuk membawa suara mereka lebih kehadapan,"

Amir Fiqri berkata demikian melalui laman sosial twitternya.

Sehingga kini, Middle Voices dilaporkan tidak mendapat sebarang kenyataan balas mahupun pandangan daripada Yang Dipertua, badan perwakilan pelajar universiti melayu itu.

Selain itu, sebahagian daripada mereka, mahasiswa UiTM yang tidak bersetuju dengan kenyataan Maryam menuntut permohonan maaf daripada organisasi perwakilan pelajar itu atau sebaliknya bersetuju untuk memboikot Pilihan Raya Kampus yang akan datang.

3 comments:

  1. bende kecik jd besar,... kiamat makin dekat.

    ReplyDelete
  2. kalo sape da terasa kene halau, maksudnye mmg btol la x bersyukur.. kami ni bersyukur.. x terasa pape pon....

    ReplyDelete
  3. ya, uitm tu memang bapak dia yang punya. Baru MPP dah keluar statement meloyakan. Anda sebenarnya tidak layak untuk memegang jawatan itu jika berfikiran seperti ini

    ReplyDelete

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!