Sunday 1 April 2012

BUMIPUTERA YANG BERDAFTAR SEMAKIN PUPUS



Kenapa orang muda sekarang tidak ada kesedaran untuk menjaga tanah air sendiri, kemana perginya semangat nenek moyang yang dulu? Mungkin betol apa yang TUN M pernah cakap, melayu mudah lupa, mereka lupa dengan perjuangan nenek moyang mereka membebaskan tanah air daripada cengkaman penjajah.

Saya sedih, rata rata  sahabat saya tiada kesedaran untuk mendaftar mengundi, kenapa jadi macam itu? Sepatutnya peluang mengundi ini mesti dilakukan dan dinantikan, kerana dengan platform inilah kita dapat memilih siapa pemimpin yang kita perlukan, bukan dengan cara berdemonstrasi, kerana demonstrasi bukan budaya kita, bukan ajaran islam.

Menurut Pengarah Merdeka Centre, Ibrahim Suffian yang melakukan kajian  menunjukkan bilangan mereka yang tidak berdaftar adalah tinggi di kalangan Bumiputera Islam dan Bumiputera bukan Islam 
di Sabah dan Sarawak, dan golongan yang berusia antara 21 dan 30 tahun yang tinggal  kawasan bandar.

Dengan statistik ini, ia amat menggerunkan kerana bilangan yang tidak berdaftar dari kalangan Bumiputera adalah yang tertinggi, macam mana kita hendak pertahankan tanah air kita, tak kan kita nak biarkan orang yang tidak sepatutnya ambil alih perjuangan kita, kita mesti ingat orang melayu ni, dari segi ekonomi dan pendidikan kita sudah ketinggalan jauh, teramat jauh dari bangsa Cina dan India, Melayu sekarang ini cuma ada kuasa politik, hilang kuasa politik, kita melayu tinggal nama sahaja.

Adakah kita hendak biarkan bangsa bukan islam yang memerintah negara kita? Adakah kita nak jadi macam Pulau Pinang yang diperintah oleh DAP, sedikit demi sedikit mereka merampas tanah yang dulunya adalah tanah orang melayu, tapak masjid pun mereka sanggup jual, takkan kita nak biarkan situasi ini berlaku di negara ini.

Come on la, frens. Ayuh bangkit, keluarkan dirimu, tonjolkan dirimu pertahankan hak kita, keluarlah dirimu dari kepompong kesenangan, open your eyes, see the world, negara ini amat memerlukan dirimu, this is our beloved land, jangan biarkan bangsa lain memerintah, jangan biarkan Malaysia menjadi seperti Singapura. Hilang identiti dibumi sendiri.

Teringat saya dengan kata kata seorang bekas tentera, “saya tidak rela, saya tidak halalkan Malaysia jatuh ke tangan bangsa lain, disebabkan kecuaian kamu semua”. Frens, tanggungjawab kita amat besar, Malaysia ini adalah amanah dr nenek moyang kita, jangan kita persiakan amanah mereka.
AYUH KITA LAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB KITA, DAFTARLAH SEBAGAI PEMILIH.  

No comments:

Post a Comment

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!