Monday 12 December 2011

Izzah Anwar dan Anwar; Anak Beranak Menghina Mahkamah

Middle Voices gemar meletakkan pepatah orang melayu untuk digadingkan dengan dua penama di atas;

"Bapak kencing berdiri, Anak kencing Berlari"

Isunya?

10 Febuari 2011, Anwar dikatakan menghina mahkamah Malaysia ketika berucap di forum “The Future of Democracy in the Islamic World”, anjuran sebuah badan pemikir AS yang berpengkalan di Washington DC, New America Foundation.

"Satu kaki saya di parlimen dan satu kaki lagi di penjara. Saya harus balik ke Malaysia esok dan perlu muncul di mahkamah pada 14 Februari"

"Muncul di mahkamah hanya sebagai satu syarat, sebab semua keputusan telah dirancang. Sekali anda didakwa, anda pasti akan dipenjarakan"

Kata kata yang dilontarkan Anwar ini bukan sahaja ingin mendapatkan simpati Negara Luar tetapi lebih menjurus kepada menghina Institusi Kehakiman Negara Malaysia.

Tuduhan yang menyatakan bahawa semua keputusan mahkamah telah dirancang merupakan satu dilema seorang pesalah yang cuba meraih perhatian orang ramai untuk menagih simpati.

Jelas tuduhan ini menghina sistem kehakiman dan selaku 'bakal pengamal undang undang' SS sendiri mencerca pelakuan Anwar yang bukan sahaja memberikan tanggapan buruk tentang Mahkamah Malaysia terhadap negara luar, malah memburukkan nama Malaysia sebagai sebuah negara Islam.

Kemudiannya?

12 Desember 2011, Nurul Izzah Anwar diminta keluar oleh ASP Steven dan dia nampak tidak berpuas hati kerana polis tidak mahu ada yang membawa elemen BERSIH masuk mahkamah… Seorang ah so pakai baju kuning, jadi Izzah cuba back-up dan akhirnya dia dihalau keluar dari kamar perbicaraan.

Perlakuan Izzah ini jelas cuba menghina Mahkamah dengan mempertahankan ah so yang memakai baju kuning tersebut.

Middle Voices berfikiran bahawa Izzah kononnya cuba mempertahankan ah so tersebut agar kelihatan bahawa dia menang di hati rakyat namun dalam masa yang sama perbuatannya yang membawa masuk sentimen politik ke dalam Mahkamah sekaligus merupakan satu penghinaan terhadap institusi yang mulia itu.

Prologue: Jelas, kedua beranak ini tidak kenal erti menghormati perlembagaan dan peraturan. Ingin membuat seperti dunia ni, Malaysia ini, Mahkamah itu dia yang punya. Pendapat peribadi SS sama, "Padan muka Izzah kene halau". 

No comments:

Post a Comment

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!