Tuesday 12 November 2013

MPP Bidas Kritikan Tidak Berasas, PEMBINA

Kuala Lumpur, kritikan JK Kajian dan Informasi PEMBINA disifatkan sebagai kurang baik dan sebahagiannya kurang berasas.

Anis, UPM dan Hidayat, UPNM
"Pada pendapat kami, tidak ada salahnya pendapat yang dinyatakan oleh beliau tetapi kritikan tersebut kurang baik dan ada sesetengahnya kurang berasas.

Perkara itu disebut oleh Bekas Exco MPP UPM, Saudari Anis Binti Mohamed Khalidi bersama Bekas Yang Dipertua MPP UPNM, Saudara Wan Nurhidayat Bin Wan Muhamad dalam suatu tulisan yang dikirimkan kepada wakil media Middle Voices bertarikh 6 November 2013.

Jelasnya, penulisan tersebut merupakan kenyataan balas kepada isu yang mempertikai tugas badan perwakilan pelajar di universiti selain mempersoal kredibiliti badan tersebut secara umum tanpa memikirkan modus operandi yang digunakan MPP untuk mendukung hasrat universiti dan negara.

Tambahnya lagi, peranan MPP adalah memastikan pergerakan mahasiswa berada dalam keadaan terpimpin dengan penubuhan organisasi persatuan, kelab, dan majlis tertinggi kolej residen di kampus.

"MPP akan mengenalpasti fungsi khusus sesuatu persatuan tersebut lantas melakukan delegasi tanggungjawab untuk mereka (mahasiswa) mencaknakan sesuatu isu.

"delegasi tanggungjawab akan dapat melahirkan lebih ramai pemimpin mahasiswa yang komited berbanding pengikut, meningkatkan nilai tambah kepada kepimpinan mereka serta peningkatan kecekapan di dalam menyempurnakan tugasan," tegas Anis dan Hidayat.

Anis dan Hidayat menjelaskan bahawa sebenarnya saranan PEMBINA untuk memperkasakan peranan MPP dalam kalangan mahasiswa di kampus universiti telah lama pun dilaksanakan oleh beberapa persatuan di kampus.

Hasilnya mahasiswa berjaya memainkan peranan tanpa sifat kebergantungan kepada pucuk pimpinan seperti MPP dan ternyata mahasiswa dalam negara tidak jauh ketinggalan mengikut keadaan semasa negara kita sekarang selain bersikap prihatin terhadap isu semasa pada peringkat nasional mahupun antarabangsa.

"Cukup untuk MPP mengingatkan dan memberi panduan terhadap organisasi yang berkaitan untuk sentiasa komited dan berada di jalan yang tepat.

"Jika MPP menggalas semua peranan ‘seorang diri’ seperti yang diperkatakan itu, kami khuatir situasinya akan jadi seperti kata pepatah, yang dikejar tidak dapat, yang dikendong pula berciciran," tambah mereka sinis.

Sebelum itu, Media PEMBINA atau yang lebih dikenali sebagai Persatuan Belia Islam Nasional pada 3 November lalu melaporkan bahawa JK Kajian dan Informasi PEMBINA, Saudara Muhd Aiman bin Ahmad Faudzi dalam ulasannya ada menyentuh tentang kredibiliti MPP dalam sesuatu Pilihan Raya Kampus selain mempersoal akan tugas sebenar seorang MPP.

Tulisan penuh: [klik di sini]

No comments:

Post a Comment

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!