Sunday 29 December 2013

"Mahasiswa Tumpu Peperiksaan Akhir" Siswa4U

Kuala Lumpur, Gerakan mahasiswa Siswa4U hari ini menasihatkan agar mahasiswa menumpukan seluruh perhatian kepada pelajaran bagi menghadapi peperiksaan akhir semester yang sedang berlangsung.

"Jika benar mahasiswa ingin suarakan pandangan, sampaikan pada saluran yang betul dan bukannya bangkit mengguling kerajaan, ini bukan cara golongan terpelajar.

"Tumpukanlan perhatian pada peperiksaan terlebih dahulu, saya percaya mahasiswa bijak dalam membuat keputusan dan bijak menilai.


Jurucakap Siswa4U Shah Alam bercakap demikian ketika dihubungi wakil media Middle Voices ketika diminta mengulas berkenaan dengan khabar yang menyatakan bahawa mahasiswa akan turun beramai ramai di perhimpunan Guling Kerajaan selasa ini.

Dia ketika ditanya berkenaan dengan keprihatinan mahasiswa kepada masyarakat merosot jika tidak turut serta perhimpunan, tegas beliau menjawab bahawa;

"kita tidak turun bukan kerana tidak prihatin dengan masyarakat, tapi kita peka, peka dengan keadaan semasa serta perlu memberi perhatian yang lebih penting kepada peperiksaan" jelasnya.

Ketika dihubungi, jurucakap Siswa4U sempat menyatakan sokongan beliau terhadap saranan YB Dato' Razali Ibrahim yang menasihati mahasiswa agar tidak mengambil bahagian dalam perhimpunan tersebut.

Sebelum itu, YB Dato' Razali Ibrahim yang merupakan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri ditulis wartawan Bernama sebagai mengingatkan mahasiswa agar tidak terpedaya dengan ajakan untuk turun ke perhimpunan tersebut kerana ia merupakan sebuah helah politik pembangkang.

Dalam tulisan bernama, Razali turut menyatakan bahawa pembangkang cuba mengambil kesempatan pada hari tersebut berikutan kebiasaannya ramai orang akan menyambut kedatangan tahun baharu.

Prologue: Middle Voices juga turut ingin menasihati mahasiswa agar bijak dalam membuat keputusan. Soal kenaikan harga barang yang digembar gemburkan secara jelas sebenarnya tidak
diperhaluskan dengan idea sebenar yang mana kerajaan dalam usaha merasionalisasikan subsidi dalam usaha mentadbirurus ekonomi negara dengan baik.

Cari dan dapatkan maklumat yang jelas, anda mahasiswa terpelajar. Akhir kata, seluruh daripada rakan media Middle Voices mengucapkan selamat menghadapi peperiksaan, dan semoga berjaya.

#Baca dan nilai maklumat, bukannya baca dan terus percaya...

1 comment:

  1. Mohon penjelasan: Dalam situasi tersebut, bagaimanakah caranya mahasiswa boleh menyuarakan pandangan dengan cara yang betul? Mohon penerangan terperinci.

    ReplyDelete

Bahasa yang santun itu adalah lebih elok untuk mata yang memandang!